31.8. - Nejsem připravená. Nejsem.

#PrayForParis

16. listopadu 2015 v 22:04 | Norrora + Bratr Svého Bratra |  Ehm... prostě kritiky
Nevím, proč jsem to nezmínila dřív.
Někteří lidé nemají mozek.
Poprvé se to projevilo, když Facebook přišel s aplikací na duhovou profilovku. Teď zase. Lidé se rozdělili na dva tábory - jedni si novou fotku dají, protože jsou rádi nebo chtějí vyjádřit soustrast, druzí je kritizují a prohlašují, že tím se nic nezmění, bla bla bla...
Osobně mám na profilovce jak duhu (radost z uzákonění svateb homosexuálů ve všech 50 státech USA, podpora LGBTQA+ komunity), tak i francouzskou vlajku (smutek, protože nikdo nevyvrátí, že je to opravdu tragédie). Nechme stranou, jak tato barevná kombinace vypadá. Jde o význam.
Okay, jdu to trochu rozpitvat.


#PrayForRussia?

Ozvaly se hlasy, proč jsme tolik nesmutnili nad pádem ruského letadla. Víte, ať už se nám to líbí nebo ne, my Češi máme na paměti rok 1968 a i nepamětníci jsou schopni vykládat o tom, jak strašná zrada to byla. Jak říká náš dějepisář, tohle je (spolu s Bílou horou a Mnichovskou dohodou) jedna z takových "národních bolestí". Prostě máme s Ruskem takové odtažité vztahy (i přes snahy našeho drahého prezidenta). Francie je v západní Evropě, ke které jsme se vždy obraceli. Nechceme být označováni za "východ".
Zadruhé, letadla občas padají. Je to velice smutná věc, ale musíme se s tím smířit. Stejně tak se každý den najde spousta pitomců, co mají smůlu, nemají správné pneumatiky nebo sedají do (někdy ani ne svých vlastních) vozů pod vlivem nejrůznějšího svinstva.
Když se zřítilo ruské letadlo (mimochodem, v Egyptě, ne "v Rusku", jak to tvrdí pár neinformovanců, kteří se tohle rozhodli použít jako super argument proti "ovcím"), klidně to mohla být nehoda. Jiskra. Mohla za to nálož? Raketa? Nic jsme nevěděli.
Zatímco teroristický útok v Paříži byl už od začátku jasným teroristickým útokem. Žádná nehoda, žádné spekulace. Otevřený nepřátelský čin. Nehodlám tady přednášet o škodlivosti/neškodlivosti islámu, od toho jsou jiní.

Ještě něco o tragédii nad Egyptem. Já jsem třeba osobně hodně prožíval pád letadla v Jaroslavli, protože při tom zahynuli tři reprezentanti ČR v hokeji a já byl zrovna v tu dobu velkým fandou. Takže pokud by (nedej Bohu) spadl někdo slavný v tom letadle, rozebíralo by se to mnohem víc, než se to teď rozebírá.

Ve Francii nikdo slavný nezahynul, ale na stadionu - u kterého došlo k několika explozím - v tu dobu byl prezident Françoise Hollande. Paříž je živé, turisticky oblíbené město. Pořád to někdo nechápe?


Ovce, ovce všude

"Jste jenom ovce, které si myslí, jak je to cool!"
Toto hrdě vyklepávají do klávesnice uživatelé FB, kteří si profilovou fotku nezměnili. S určitým ironickým podtónem se ptají, jestli nás to dělá lepšími lidmi. A dělá to snad lepši lidi z vás, když házíte všechny ostatní do jednoho pytle a vysmíváte se? (Skoro bych si mohla udělat sérii článků, kde se nepřirozeně naseru nad něčím, nad čím by ostatní... počkat, zpátky, to už existuje. Jenom ne v mém provedení.)


Na tumblru, jsem narazila na toto:

(...) I personally changed my profile picture to the French flag because:
A) I literally have French family in France who are being affected by the murders, and who are genuinely concerned about the threat given they are due to fly in to visit us in a couple weeks
B) It was an easy way to let said family know i was thinking about them- and i had no actual intention to make the change until said french family, and Australian family closest to the French, changed theirs and i felt like an ungrateful brat
C) I had already shared my Brazilian cousin's photos/articles about the tragedy in Brazil, as well a couple other thinga about countries greater affected (...)

Označili byste i toto děvče (nebo mladou ženu, podle fotky nepoznám) za "ovci, která se snaží jít s davem"? Čekám negativní odpověď. Jenže jak to poznat, když takoví rádoby-znalci hodnotí ostatní lidi jen povrchně?


"Běžte radši zapálit svíčku..."

Další skvělá rada přímo od myslitelů, kteří píšou komentáře na Facebooku. Ano, když zapálím svíčku, teroristé se zaleknou a stáhnou se zpátky na východ, kde se budou potichu modlit. Ne, zlatíčka, takhle to nefunguje. Svíčka nepomůže o nic více než profilovka, ledaže by byla přiložena k nějaké zápalné šňůře od hodně velké nálože přímo
pod sídlem Islámského státu.

Pokud si myslí, že to pomůže...

Zrovna den po útoku se mi nepoštěstilo být na počítači. Otevřu FB a... valí se na mě hromady francouzských vlajek. Něco se stalo ve Francii! Po pár příspěvcích na mne rovnou vykouknul hashtag #prayforparis. Stačilo trochu prohrábnout média a dozvěděla jsem se děsivá čísla. Byl to Stalin, kdo prohlásil jednu smrt za tragédii, sto za statistiku? V tomto případě jsem to tak necítila.
Když spadne letadlo (z technických příčin), je to smutné.
Když někdo zabije přes stovku jiných lidí, bolí o to více, že pachatel je stejný živočišný druh jako my, i když máme jiný styl myšlení. Homo sapiens sapiens, člověk rozumný? Nenazývala bych ho člověkem.

Už jsem vyrostla z věku, kdy jsem chtěla zastavit všechno zlo na světě, pokud možno tím, že se budu svědomitě učit a "konat dobro". Uvažovala jsem nad tím. Co je vlastně zlo? Ubližování slabšímu, mučení, zabití? Lidí, kteří něco takového dělají, nejsou v pořádku. Buď nemají morální zábrany z principu, nebo je k tomu žene výchova a náboženství. Některá odvětví islámu přímo nutí člověka, aby urážku trestal krví. Takže zlo neprovází pocit viny? Asi ano. Mají atentátníci výčitky svědomí? (Ti sebevražední rozhodně ne.) Ne, většinou je k tomu nikdo nenutí, konají tak z vlastní vůle.
Aby se něco takového změnilo, muselo by dojít ke globální katastrofě. Pray for world...

Islámský stát je v této době hodně probírané téma, ale myslím si, že to, že se řekne, že atentát způsobil IS, není úplně férové vůči IS. Přeci jenom příslušníků IS je spoustu, ale tito lidé, kteří spáchali atentát, jsou prostě jenom blázni, kteří se až přes příliš chtějí přiblížit Allahovi.

Nemůžeme házet všechny muslimy do jednoho pytle. Každý nemá pod bundou dynamit. Stejně tak všechny schizofreniky. Většina je v pořádku a nechodí po školách s nožem v ruce. Co to vůbec povídám, nemůžeme házet do jednoho pytle vůbec nikoho!

N. + S.

(Zdroj obrázků: tumblr.com)
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Hellie Hellie | Web | 17. listopadu 2015 v 15:14 | Reagovat

Jsme národ strašných pokrytců. Nejvíce mě fascinuje, jak jsou v téhle ateistické zemi najednou všichni křesťané, jen proto, aby mohli kázat proti Islámu, přitom vůbec netuší, o čem celé křesťanství je.

2 Norrora Norrora | E-mail | Web | 17. listopadu 2015 v 18:33 | Reagovat

[1]: Máš stoprocentní pravdu, jsme jeden z nejateističtějších národů na světě. S oblibou se tím "chlubíme", i když třeba ani neznáme pravý význam tohoto slova. (Ateista nepopírá existenci Boha, protože v tom případě by věřil v jeho neexistenci.) Modlení se k čemukoliv JE projev náboženství. (Osobně to #prayforparis beru spíše jako zamyšlení nad věcí a ne obracení k nebeské bytosti, která má vyřešit všechny naše problémy.)
Každý tak rád rozumuje z klidu domova, pokud možno jen na základě toho, co se dozvěděl z médií. Většina lidí netuší nic o křesťanství ani islámu. (Já taky ne. Proto se těmhle tématům snažím vyhýbat.)
Naneštěstí se nic z ledské blbosti nedá změnit...

3 Storycollector Storycollector | Web | 18. listopadu 2015 v 20:53 | Reagovat

Vcelku s tebou souhlasím až na ten konec. Islámský stát je organizovaná teroristická skupina, která se svým cílem nijak netají. Takže je to takhle: Příslušníci IS jsou zločinci a přiznávají to. Na jednoho sebevražedného atentátníka tam připadají desítky nebo stovky úředníků a vojáčků, co získávají nová území a následně je brání. Mimochodem i tito "pouzí členové" se podílejí na zločinech. Znásilňují, ničí ne-islámské památky, rekrutují nové sebevražedné atentátníky a shánějí pro ně zbraně.
Něco jiného jsou lidé, kteří si v klidu žili do doby, než jejich městečko zabrali radikálové. Ti členové IS nejsou. Nebo jen naoko, protože vláda IS je jako mít neustále pod krkem nůž. Proto kdo může, ten zdrhne.

4 Scrat Scrat | E-mail | Web | 23. listopadu 2015 v 20:11 | Reagovat

Souhlas. Žádné "hashtagprayforrussia" (nevím, jak se dělá hashtag :D ) není, protože ta východní kultura má ve zvyku všechno spíš ututlávat, kdežto ta západní to ráda vykřikuje do světa. Navíc, ve Francii umřelo nejvíc lidí na jednom místě od druhé světové války, což je teda fakt něco.
No, profilovku jsem si nezměnila (protože jsem dost dlouho nebyla na fb), ale neodsuzuju to, prostě mi to přijde jako něco, co by člověk měl udělat, aby dal najevo, že mu ten útok není ukradený.
Viděla jsem video od jedné youtuberky z Francie, která žije blízko toho místa, kde se to stalo. Skoro brečela a říkala, že sice jí nikdo neumřel, ale bojí se, že v těch vedlejších bytech, kde žily některé z těch obětí je úplné ticho a prostě... Je to hrozný. Čověk žije v česku a vidí to ve zprávách, řekne si "to je hrozná tragédie, no", ale když to někdo vidí z perspektivy těch, co tam skutečně žijí... :-|
No, je mi líto celé Francie a vůbec světa. Kdo ví, jak se to vyvrbí.
Hezký článek.
PS: Pokud bude válka, nebudu moct bojovat díky svému zdravotnímu stavu a tak se na to všecko budu čumět a psát o tom! Budoucí generace mi budou vděčny.

5 Norrora Norrora | Web | 24. listopadu 2015 v 19:53 | Reagovat

[3]: Díky. :-) Autorovi zeleného textu vyřídím. ;-)

[4]: (hashtag = pravý alt + X :D )
To s tím východním ututláváním si rozhodně přidávám do (pomalu se rozrůstající) sbírky argumentů.
Jedna spolužačka má známou, která žije v Paříži/chtěla jít na ten koncert (už nevím co z toho). Osobně tam sice nikoho nemám, ale stejně... Česká republika sice není moc "atraktivní" cíl, ale tak nějak patříme do západní, minimálně střední Evropy. Pomalu začínám vymýšlet obrannou strategii ve třídě, i když spolužačky to zřejmě berou jako hroznou srandu (dvojitá lavice prý kalašnikov nezastaví).
Někde jsem četla názor, že netřeba si měnit profilovku, protože každý z nás by měl soucítit. Jenže co takoví, co na FB píšou #F*ckForParis (samozřejmě bez hvězdičky) a ještě se cítí jako úžasní rebelové...
P.S.: Kronikáři jsou vždy zapotřebí. :-D

6 Dani El Dani El | E-mail | 4. prosince 2015 v 17:37 | Reagovat

Profilovku jsem si nezměnil. Ne proto, že bych nelitoval lidí, kteří zemřeli jen a pouze kvůli špatnému výkladu něčích proslovů. Lituji jich i jejich rodin. Ale lítost vyjádřená přes facebook... asi nikomu nepomůže. Neodsuzuji nikoho za to, že si tu profilovku změnil. Samozřejmě za předpokladu, že to udělal, aby se vyjádřil, a ne proto, že si řekl "Jů, všichni si dávaj na profilovku pruhy. Tak já si je tam dám taky!"Neštve mě, když si někdo tímto způsobem změní fotku. Lidé, které to vyloženě "štve", jsou opravdu hloupá a netolerantní individua. Já jen prostě nemám tu potřebu si profilovku měnit, protože v tom nevidím účel.

7 FLT FLT | 19. prosince 2015 v 8:57 | Reagovat

Honestly, přečetla jsem si jen těch prvních pár odstavců.
Lidi, co byli v tom letadle, nemůžou za to, co se stalo v roce 1968. Rusko, ačkoliv se všem jeví jako silný a drsný stát, toho lituje. Já například také neodsuzuji Německo kvůli 2. světové válce.

A co se týče těch ovcí, lidi to hodně rádi používají - ale nějak pozapomněli na to, že častým používáním tohohle slova už jsou další ovce také z nich.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama