22. dubna 2015 v 20:08 | Norrora |  Recenze všeho, co se nechá zrecenzovat
"A kdyby tam ty krávy nešustily pytlíkama, mohlo to být dokonalý..."
"Kdo to překládal? Kód Enigmy? Já ho roztrhnu!"
(autentické citáty)

Předloha: Andrew Hodges (kniha)
Scénář: Graham Moore
Kamera: Óscar Faura

Oficiální anotace: V zimě roku 1952 britská policie dostala hlášení o vloupání do domu profesora matematiky a kryptoanalytika Alana Turinga. Namísto pachatele tohoto zločinu však v poutech odvedli samotného Turinga, který byl obviněn ze sexuálních přestupků a čekal ho zničující soudní proces. Téměř nikdo ze zúčastněných nevěděl, že jde o válečného hrdinu, který se spolu s týmem podílel na prolomení kódu legendárního německého šifrovacího stroje Enigma. The Imitation Game vypráví příběh matematického génia, který díky svému úžasnému talentu pomohl zkrátit 2. světovou válku a zachránil tak tisíce lidských životů.

Nevím, jestli nás na to v rámci projektu Film a škola poslali jenom proto, že nic jiného za těch 50 Kč nechtěli promítat, nebo jestli někdo dostal tip, že by to mohlo být dobré. Ale stejně jako u divadelního představení Na vlnách Vřídla a kumštu, některé filmy mladší děti neocení, nudí se a nadávají, případně hrozně vyrušují.

Obsazení
Cumberbatchovu roli měl prý původně hrát DiCaprio. Neumím si to představit, ale kdo ví, třeba bych reagovala podobně, kdyby Alana opravdu hrál a já se dozvěděla, že byl dalším kandidátem Benedict... Jednu nevýhodu to ale má. Jak najít kluka, který má podobný obličej, jako Cumberbatch? (Těžce.) V ženské hlavní roli se objevila Keira Knightley. Ani Adolf Hitler a Winston Churchill (ze záznamu) jim to příliš nekazili.

Přehlednost snímku
Na začátku sledujeme současnost, pak se plynule přeneseme do druhé světlvé války a občas přeskakujeme i do Alanova dětství. Střihy mi připadají plynulé, pochopitelné. Některých narážek bych si ale vůbec nevšimla, nebýt ČSFD: "Alan Turing v roce 1954 (ve svých 41 letech) spáchal sebevraždu tím, že snědl jablko, do kterého si napustil kyanid. Odkaz na to můžeme vidět nejprve na začátku filmu, kde ze země sbírá částečky kyanidu a posléze v scéně, kde každému členovi týmu dá jablko." (Překládala jsem to ze slovenštiny a málem jsem si musela jít pro slovník. :D)

Děj
Že bych se konečně dostávala k tomu důležitějšímu? (Možná.) Jak jste si již přečetli v oficiální anotaci, Alan je homosexuál, což je v té době trestné. Rovná se problém. K tomu si příliš nerozumí s ostatními členy týmu, se kterými má pracovat na rozluštění Enigmy. Vlastně si nerozumí skoro s žádným člověkem, kromě jednoho... ale to bylo dříve. A aby toho nebylo málo, vstoupí mu do cesty žena...
Už jste si udělali obrázek? Takže určitě chápete, že to Alan Turing nemá v životě jednoduché. Má limit několik měsíců a musí postavit počítač, který zvládne nemožné - rozluštit nerozluštitelnou šifru. A Christopher (počítač, pojmenovaný po Alanovu spolužákovi) to opravdu dokáže. Konec? Ne.
Plus spousta vtipných scén a humoru obecně.

Reálie
Reálie jsem přiliš nezkoumala, údajně je to dle skutečného příběhu. Pravdou je, že Enigmu rozluštila trojice polských matematiků již v roce 1932. (Měla jsem referát o Enigmě, takže přibližně chápu, že tam jsou... nějaké válce... a reflektor... a dráty... a tak... :D) Alan nakonec spáchal sebevraždu, což ale nebylo ve filmu přímo ukázané, jenom ty detaily, zmíněné v odstavci Přehlednost snímku.

Osobní názor
"Mně se to líbilo." Tímhle bych to shrnula. Mohla bych tu psát o tom, že se mi příliš nelíbí detailní záběry na obličeje (umí to pořádně vyděsit a kromě toho, někteří lidé jsou hezcí jen z určitého úhlu), hudbu jsem nevnímala, za mnou pořád někdo šustil pytlíkem od chipsů (viz první z autentických citátů)...

Stejně jako u Jupiteru dávám 9/10.
(Lze sehnat normálně na netu před torrenty, stačí trochu hledat. :))

(Zdroje obrázků: tumblr.com, deviantart.com)